Monday, February 2, 2009

شعري منعكش




قولت أنا هاكل لقمة عيش

قالوا يا أبويا دي لحظة طيش

فتحت الشيش لجل في يوم يدوني بقشيش

نزلوا عليا يادوب تلطيش

وأهو كله مـــــــــــــــــــــــــفيش

وأنا برضوا بـــــــــــــــــــــــــعيش


كلام بالهمس , عنين بتبص

وأنت يا عيني.. فاكرها الشمس

وهي لاهيب النــــــــــــــــــــار وجحيم

ماشي غشيم, وأنت كفيف العين والقلب

واخـــــــــــــــــد جنب عايش ذنب

لاهو بتاعك ولا راسمالك

تمر أيام , وتمر سنين

يا ما بكره نشوف.. يا ما بكره نعيش

ده كــــــــــــــــــــــــــــلام تهويش

لأنك قولت : أنا هاكل يوم لقمة عيش


إلـــــــــحق يا شاويش

ده حـــــــــــاميها حراميها

قـــــــــــــالك ده ماليها

وهـــــــــــــــــو مفضيها

عــــــــــــــارف أراضيها

فـــــــــــــــاهم أهاليها

بالعين والحاجب أهو مقضيها


وفي لحظة طيش وأنا ع الكورنيش

فاهم ومطنش وقميصي مكرمش

محتاج لحرنكش لقلبي يفرفش

ده أنا شعري منعكش , وبرضوا هاعيش

رغم التلطيش, والكوسه والعيش


وأهو بكره تروح يازمن غلبان

فاكر يا زمان ..كنت زمان بتقول : يا عيال

مالكم قومه ولا فيكو رجال

وأدينا اهو ...عايشين في جمال

شايلين أحمال واخدينها شمال

يــــــــــــــــا زمن رحال


دي دنيا تغيظ

وأنا فيها بعيش وبقول : يا حفيظ

من شعب خبيث غرقان تدليس

وانـــــــــــــا فيها عريس

واقف في الزفه ..سرحال بخيالي

ونجومها تلالي ..عاشق ترحالي

وأنـــــــــــا برضوا عريس


شوفت وإيه يعني

ما في يوم يمنعني جبروت العبد

ده انا سيفي في يد صلاح الدين

واقف ومطنش , وقميصي مكرمش

وأهو شعري منعكش في ميدان عابدين

وفي وسط الزفه أهو كله يهيص

وأنا برضوا عريس






نــــــــاهد سمير

6 comments:

ايات السيد said...

خلاص يا ستي انا هديكي بقشيش
بس انتي سبيني اعيش
وماتقفليش في وشي الشيش
هههههههههههه

جامدة يا ناهد

memoz_nemoz said...

ههههههههههههههه
تسلمي يا أيات ربنا يخليكي
وهاسيبك تعيشي بس ابقي عدي الجمايل بقي
اوك

Anonymous said...

بسم الله ما شاء الله
قصيده جميله
اسلوبك جميل ومعبر
ولكن ليا ملاحظه
انك كررتي كذا معنى كذا مرة وبنفس الكلمات التكرار كويس علشان بيثبت المعني بس ف نفس الوقت بيضيع معني باقي الابيات وبينسيها
بس انتي رائعه

memoz_nemoz said...

Anonymous:
مش هانكر انا فعلا أحيانا بتشتت في الوسط
وملاحظتك هاخدها في العتبار ان شاء الله في اللي جاي
تحياتي

Anonymous said...

تلاميذ جاهين ـ إنما
عيال صحيح جدعان
قلوبنا صافيه
و ف نقوسنا إيمان
و إيدينا ممدودة
و ف أي لحظه ننجد الغرقان
الحب زادنا
و البراءه ..شرعنا
و لو تدور إيه بيجري ق دمنا
تلقي بحر حنان

memoz_nemoz said...

فعلا إحنا تلاميذه والله يا سلوي
مقدرش اوصفلك حبي له
ولكلامه الله عليه بجد ويرحمه اللهم امين ياااارب
البراءه شرعنا
بتجيبي الكلام الحلو ده منين عايزه اقرالك حاجه بجد