Friday, September 5, 2008

أطفال الشوارع000تحييكم



أنا هاتكلم عن أطفال بنشوفهم أنا وأنت في كل شوارع مصر بكل طوائفها ,وبنشوفهم في الأنفاق وفي محطات القطارات00



وفي أكوام الزباله ومناطق تانيه كتيييييييييير 00ها عرفت هما مين؟00برافوا عليك هما أطفال الشوارع 0تعرف أنا ساعات بسأل نفسي هما ليه سموهم أطفال الشوارع ليه اللقب ده بالذات ؟ لكن لقيت إن هو ده الأسم اللي ممكن يحسسك أد إيه الأطفال دول بيعانوا ,وكمان إنهم اتظلموا من أهل بيتهم ده إذا كان عندهم أهل أو بيت أصلا,أو أن الشارع في بعض الأحيان بيبقي أحن علي الأطفال دول من أهاليهم 0


زمااااااان وأنا لسه بكون شخصيتي أو لما كان عقلي لسه ما اتوسعش وعرف حاجات كتيييييير ماكنتش يعرفها كنت ,بخاف من الأطفال دول وبقرف منهم وبشتمهم وبلاوي تانيه كتيييييييير وأكيد مش أنا لوحدي اللي ماكناش نعرف حجم المأساه اللي بيعشها الأطفال دول "جحيم ما بعده جحيم"00أطفال اتسرقت منهم طفولتهم في لحظه من غير ما يحسوا ولا حتي يدوهم خبر00إيه الهبل ده هو في حرامي قبل مايسرق بيقول للي هايسرقه حاسب لحسن هاسرقك,...المهم الأطفال دول شابوا قبل الأوان عرفوا اللي أنا وإنت منعرفهوش ويمكن نعرفه لما يبقي عندنا 40 أو 50 سنه كده ان شاء الله00شوفت أد إيه هما مظلومين في مجتمع قلبه حجر مجتمع أخرس وأعمي وبلا عواطف ولارحمه علي فلذات كبده أرق ما خلق الله وهم الأطفال00تشوفهم في أكوام الزباله نايمين أو بيلموا الزباله والورق وعلب الكارتون بيدخنوا سجاير محشيه أو بيشربوا برشام , وتشوفهم تحت الكباري بيشموا الكله أو بيضربوا حقن ,تشوفهم نايمين علي سلالم الجامعه متغطيين بجرانين في عز البرد أو نايمين تحت العربيات أو ع الرصيف مش مهم مبيهمهومش منظرهم قدام الناس ولا حتي قدام نفسهم , المهم يناموا انشاله في بق الأسد, أما بيتعرضوا لأيه بقي 00ده موضوع تاني خاااااااااااااااااااااالص!!!!!!!!


خد عندك ياسيدي بيشتغلوا في أعمال الكبار مايتحملوهاش وبينضربوا من كل واحد في الشارع شويه بيتبهدلوا من اللي راكبين العربيات في الأشارات وشتايم من اللي قلبك يحبها,وبيتقبض عليهم ويترموا في البوكس كل شويه اشتباه وتسول أو تشويه لشوارع مصر اللي هي مشوهه أصلا وفي القسم يحصل مالا يحمد عقباه بيضربوا ويتشتموا ويترموا في الحجز ويتعلموا جوه الحجز كل اللي ممكن يجي في بالك واكتر شويه من فنون الأجرام 000أوعي تنسي إننا بنتكلم عن أطفال مش ناس كبيره 00
وبره السجن بيسرقوا وبيغتصبوا من ناس أكبر منهم وبيتقتلوا ويترموا من فوق القطارات أو يموتوهم وياخدوا اعضائهم وغيره كتييييييييييييييييييير وفي الأخر بنقول عليهم أطفال 00أطفال ايه بقي انتوا خليتوا فيها أطفال دول عواجيز لأكتر مني ومنك المجتمع ضحي بهم وخلاهم كبش فدي 000ورغم كل ده محدش في المجتمع بيحل المشكله ده يمكن يكونوا بيعقدوها أكتر طب أنت قولي النوادي الصباحيه اللي بيروحوها دي فايدتها إيه غير إنهم بيروحوا ياكلوا ويشربوا ويلعبوا ماشي كل ده ماشي إنما في أخر اليوم بيروحوا للمشكله من تاني الشارع ويناموا فيه يعني كأنك يا أبو زيد ما غزيت ولا لها أي فايده ... أو ممكن نقول في ناس بتحاول بس قله قليله مش قادره أقولك بيصعبوا عليا أد إيه وأكيد بيصعبوا عليك أنت كمان , انا ببكي عليهم بدموع قلبي قبل عيني نفسي اساعدهم بس مش عارفه إزاي عايزه أعمل حاجه بدل ما أنا بتكلم وبس أوعدك إني هافكر في حل أو حاجه اشارك بها علشان أحل المشكله دي وأحاول اخفف الجحيم اللي هما عايشين فيه ده0


أطفال الشوارع تحييكم وبتقولكم نحن هنا وكله تمام يابلدنا كله تمام ياريس كله تمام يامصر!!!!

No comments: