Thursday, October 25, 2007

ما أصعب الكلام


ياتري فاهم معني العنوان ولا مستغربه ولا مش فارق معاك وعايز تكمل الموضوع وخلاص 00طب خليك معايا علشان الكلام اللي جاي كبير قشطات0000 العنوان ده جزء من قصيده للشاعر الكبير احمد مطر اد ايه الشاعر ده جواه حزن كبير وجرأته في أنه يلمسك من جواك بشكل رهيب تحس انه بيتكلم عني وعنك وبيقول اللي انا وانت عايزين نقوله ومش عارفين , حاسس بك بيشوف دموع قلبك قبل دموع عنيك دموع قلبك اللي انت حابسها بين ضلوعك0

والقصيده فيها كلام له الف معني 000يعني مثلا:

ماأصعب الكلام 00كلمه هزتني اوووووي رغم اننا في بعض الآوقات بنحس ان الكلام سهل بس في لحظات ممكن تمر عليك تحس فيها اد ايه الكلام صعب وانك مش قادر تنطق او مش قادر تسمع شخص ما 000

واحمد مطر بيقولك ايه تاني ياسيدي , " لكني بيني وبيني تائه " حاسس الكلمه مش عارفه انت حسيت الأحساس اللي هو بيتكلم عنه ده ولا لاء بس لو حسيته هاتتوجع اووووووووي الأحساس ده انا عن نفسي عشته بجد مؤلم اوووووي انك تحس انك تايه بينك وبين نفسك ومش عارف انت مين وليه وفين وازاي؟000 ياااااااااه الحمد لله انه احساس وعدي 0

وبرضوا احمد مطر بيقول : " حيران بين موقفي ومضجعي "000بصراحه هو ممكن يكون يقصد معني تاني غير اللي انا وانت فهمناه بس هو كلامه يهز الواحد مننا من جواه اوووووي ياتري انت كنت زي ماهو بيقول كده في يوم من الأيام حيران بين موقف انت واخده ومصر عليه وبين انك تسيبك من كل وجع الدماغ ده وتروح تنام علي سريرك ولا انت جامد اووووي واد مواقفك وقراراتك

المهم انا عرفتك علي شاعر بجد حزنه ممكن تستمد منه الحكمه وكلامه عبر نعتبر بها طول العمر اللي زي احمد مطر عايش بأفعاله وبكلامه ياريت نكون زيه قول امييييييييييييييييييييييييييين


قشطات سلام واشوفك امس يامعلم



امضاء:



انا00000000000

2 comments:

Soooo said...

ياااااه

احمد مطر ده شاعر مافيش اختلاف عليه اصلا

عارفه .. في تعليق قالو عن نفسه مره
قال انا شاعر من عنده مشاعر وماهو بشاعر

بجد اختيار موفق انك تتكلمي عنه وتفتحي مدارك الناس .. وانا منهم طبعا .. وتحفزينا اننا نهتم بيه اكتر ونقراله اكتر


ملحوظه:
هو انتي لا مؤاخذه لما كان عندك احساس التوهان بينك وبين نفسك .. عرفتي تغلبي الاحساس ده ازاي؟؟؟؟؟
عشان انا بقالي تلاتين سنه تايه ومش لاقيني

والسلاموووووز ختامووووز

Anonymous said...

مر الكلام زى الحسام
يجرح كتير ويضر
وخفيفه ضيف
حلو وخفيف
بس الوفاء على الحر
كلام احمد فؤاد نجم مش عارف كل القصيده ولا القصيده كلها يمكن دى مشكلتى مش بعرف احفظ شعر ما علينا
سعيد انى اول تعليق
والبوست هائيل بجد ياريت بس نتعلم انى الفظ ممكن يقتل مش يجرح بس